daar zit ik dan.. - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Annemarijne Holl - WaarBenJij.nu daar zit ik dan.. - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Annemarijne Holl - WaarBenJij.nu

daar zit ik dan..

Blijf op de hoogte en volg Annemarijne

08 Februari 2015 | Tsjechische Republiek, Olomouc

Zat ik dan in de trein in mn uppie terug naar Olomouc, zat ik dan in mn eentje in op mn kamer, liep ik dan in mn eentje door de supermarkt, en zo sliep ik mijn eerste nachtje alleen na 3 hele gezellige dagen met mama! 

Zaten we dan in het vliegtuig, gebracht door papa en Meinte. Op rij 11 stoel A en B, zelf uitgezocht naast een raam, dachten we want jawel precies daar was er geen raam in het vliegtuig. Ach ja,  na 1 uur en 10 min stonden we al in Praag. Met de airportexpress een half uur door Praag gereden naar het station om vervolgens 2 uur met de trein te reizen naar Olomouc. Ondertussen veranderde het landschap van groen Nederlands platteland naar een Luxemburgs/Frans landschap bedolven onder sneeuw. In Olomouc werden we opgehaald door mijn Tsjechische buddy, Barbora, die Nederlands studeert. Na ons eerste nachtje zijn we de volgende dag op pad gegaan en kwamen per toeval uit in een winkelcentrum, santovka. Waarin gewoon een H&M en een C&A zitten, maar jammer genoeg hanteren ze voor deze winkels de prijzen die wij in Nederland ook kennen. Daar naast hebben ze hier een Albert supermarkt (Albert Heijn), Spar en Globus (soort Agrimarkt). Vervolgens zijn we het centrum van Olomouc ingedoken en hebben we de drievuldigheidszuil, kathedraal, saint wenceslas, en het stadje zelf bewonderd. Hebben we een bliksem bezoek gebracht aan de campus om te kijken waar het was. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het winkelcentrum en hebben daar lekker pizza gegeten. 'S avonds hebben we op onze kamer geskyped met papa, meinte en mazzel, die er helemáál niks van begreep. De volgende dag zijn we mijn spullen gaan verhuizen naar de campus waar ik de komende vier maanden verblijf. Een eenpersoonskamer kamers had ik aangevraagd maar ik kreeg te horen dat de kans dat ik die krijg zeer klein was. Maar geluk moet je nou eenmaal afdwingen en dus heb ik een eenpersoonskamer, wat wel heel fijn is! Tegenover mij zit een Belgs meisje dus daar kan ik lekker Nederlands mee kletsen. Mama en ik zijn naar de Globus geweest voor drinken, bord, bekers, bestek en schoonmaakspullen. Zijn dit gaan brengen naar mijn kamer en zijn toen opzoek gegaan naar een Tsjechisch restaurant waar we bramborak (aardappel pannenkoek, soort rösti) konden eten. Uiteindelijk eentje gevonden en heerlijk gegeten voor 25 euro's voor 2 personen met een cola en een tonic, 2x soep, 2x hoofdgerecht, cappuccino en warme chocolademelk. Daarna zijn we terug gegaan naar onze kamer en sliepen we ons laatste nachtje samen voor de komende 4 maanden. Is toch iedere keer weer een rare gedachte! Volgende dag zijn we naar de trein gegaan, 2 uur naar Praag gereisd, mama uitgezwaaid, traantjes weggepinkt en ben ik weer terug gegaan. Om daarna toch een heel klein beetje verloren rond te lopen in de Globus opzoek naar avondeten, proberen internetverbinding te krijgen op mn laptop wat maar niet lukt en daarna in mijn eentje in slaap te vallen. Wat was het fijn dat mama hier de afgelopen dagen was om alles samen een beetje uit te zoeken. Maar ze kan hier natuurlijk geen vier maanden blijven maar ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed komt! Ik heb best lekker geslapen, ga zo naar het winkelcentrum en maar weer een poging wagen om internet te krijgen. Morgen begint de orientation week waar we meeten met de andere internationale studenten en dan begint het avontuur pas echt eigenlijk! 

Heel veel lieve groetjes vanuit Olomouc, 
Annemarijne 

  • 08 Februari 2015 - 21:14

    Lenneke:

    Ha, nou dat gaat zeker goed komend jou!! Heel leuk om je eerste verhaal te lezen! Veel plezier van de week!!!

  • 10 Februari 2015 - 16:27

    Ingrid Zegers:

    Hoi Annemarijne!

    Wat schrijf je leuk! Ik ga je volgen hoor, en de rest hoor ik van je moeder,haha.
    Heb je inmiddels internet kunnen regelen, dat is wel leuk he en maakt het contact ook dichterbij.
    Ik wens je veel succes daar en het lijkt me inderdaad fijn om ook nederlands te kunnen praten.
    Maar in het engels red je je ook wel hoorde ik! Groetjes Ingrid

  • 11 Februari 2015 - 18:37

    Bastiaan Rijk:

    Hey Anne, leuk verhaal. Heel veel plezier tijdens je oriëntatie week. En blijf inderdaad maar goed in vorm voor volgend seizoen! Have Fun. Groetjes Bastiaan.

  • 11 Februari 2015 - 18:50

    Ilse :

    Hee Anne! Leuk verhaal :)! Op twitter zie ik dat je de feestjes al weet te vinden, goed bezig :) Veel plezier en succes van de week! X

  • 11 Februari 2015 - 23:26

    Talitha :

    Zo trots op je!!! Ben heel erg benieuwd wat je allemaal gaat beleven! Good luck xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Olomouc

Studeren in Tsjechie

4 maanden studeren in Olomouc

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2015

Laatste daagjes..

28 Maart 2015

al op de helft

19 Februari 2015

Yolomouc

08 Februari 2015

daar zit ik dan..
Annemarijne

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 3769

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 18 Mei 2015

Studeren in Tsjechie

Landen bezocht: