Yolomouc - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Annemarijne Holl - WaarBenJij.nu Yolomouc - Reisverslag uit Olomouc, Tsjechische Republiek van Annemarijne Holl - WaarBenJij.nu

Yolomouc

Blijf op de hoogte en volg Annemarijne

19 Februari 2015 | Tsjechische Republiek, Olomouc

Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen? schoot het vorige week zaterdag en zondag door mijn hoofd. Waarom heb ik niet gewoon voor wervelkolom gekozen. Maar zoals de sneeuw in een dag verdween onder de warmte van de lentezon, vloog de orientation week voorbij en wat was het een week. De week van mijn leven, een om nooooooit te vergeten!

Maandag (9-2) werden we om 10 uur verwacht op de universiteit, Faculty of Arts. Daar werden we in 4 verschillende groepen verdeeld met ieder een eigen programma voor de week. Ons programma bestond voor de maandag uit Czech Survival Course (Tsjechische les), Guided Tour of Olomouc en 's avonds was voor iedereen hetzelfde, Welcome Reception met de directeur van Palackeho Univerzita gevolgd door Welcome Party in 15minute club. And the Dutch doen waar ze goed in zijn, namelijk te laat komen met als gevolg de Tsjechische les missen. Tijdens Guided Tour of Olomouc bleek dat Olomouc echt een heuuule leuke en mooie stad is. ''s Avonds zijn Bryan en ik, jawel op onze fietsen (die hebben we meegenomen vanuit NL) naar de Welcome Reception gegaan waar de directeur overigens niet meer kon komen maar wij wel de mogelijkheid hadden om andere erasmusstudenten te ontmoeten door middel van een spelletje. Iedereen moest een kaartje pakken uit een zakje en moest daarna zijn lotgenoot vinden. Op mijn kaartje stond 'donkey' en dus ik moest of op zoek naar 'kong' of 'shrek', turned out be 'shrek'. Een tsjechisch meisje, heel aardig dat hier ook op erasmus is. Daarna zijn we gaan feesten in 15min club tot de late of vroege uurtjes, ligt eraan hoe je het bekijkt natuurlijk ;)

Dinsdag (10-2) begonnen we om 10 uur met ‘cultural differences , an introduction into life in the Czech Republic door meneer David Livingstone, een Amerikaan die al jaren in Tsjechie woont. Gevolgd door uitleg over STAG (het onlineprogramma van de universiteit), Czech Survival Course, ’s avonds Scavenger Hunt die eindigde in Side Streetbar, waar we nog gezellig wat hebben gedronken. In deze bar raakte ik in gesprek met een Poolse jongen die heel de tijd over Nederland aan het praten was.Bleek dat hij Nederlands studeert, te grappig! Laatste tram terug gepakt en een beetje op tijd mijn bed ingedoken!

Op woensdag (11-2) hadden we Practical Information wat een belangrijke les was, samen met de coördinator voor erasmusstudenten wat belangrijke formulieren ingevuld. 's Avonds was er natuuurlijk weer een feestje, dit keer in een tram: een tramparty. En afterparty in Belmondo Club, de club voor erasmusstudenten samen met 15minute club. Alweer gefeest tot in de vroege uurtjes.

Donderdag (12-2) hadden we Practical Information 2 waar we een rondleiding kregen door de bibliotheek van de universiteit. Daarna was er een presentatie van de Tsjechische politie, die ons voornamelijk hebben duidelijk gemaakt wat we allemaal niet mogen doen inclusief de boetes die er voor staan voor het geval je het wel doet. Om half 6 hadden we een meeting met onze coordinator, Zuzana, van onze faculteit, Faculty of Physical Culture. Super aardige vrouw, die van iedereen een foto nam om in de gang te hangen! 's Avonds hadden we Czech Diner in een restaurant maar ik heb wel eens beter gegeten. Het restaurant waar ik met mama had gegeten was echt stukken beter! 10 uur terug naar de campus om lekker mijn bedje in te duiken.

Vrijdag (13-2) was onze vrije dag om bij te komen van de afgelopen vier dagen. 's Avonds was er natuurlijk wat te doen, Tour de Pub', of te wel kroegentocht maar natuurlijk met silly games. Drink bier met een rietje in 20 seconden, loop achteruit de pub in, maak een zolang mogelijke zin met alleen maar woorden met dezelfde letter, doe een silly walk etc. Dit keer werden we laatste maar het was zoooo ongelooflijk gezellig! Daarna natuurlijk afterparty in Belmondo tot in de vroege uurtjes.

Afgelopen weekend was het chocolate festival in Santovka, zaterdag een bezoekje wezen brengen met den Belgse, Lidia. En ja, chocolade is altijd goed. Zondag was er een "hike trip" van Svatý Kopeček, het hoogste punt in Olomouc. Inclusief silly games maar het was echt schitterend!

Ik ben stiekem best een beetje trots op mezelf, want ik heb van de week helemaal zelf gekookt end aarnaast heb ik ook voor het eerst in mijn leven zelf mijn kleren gewassen, jaja. Heb mezelf een paar schouderklopjes gegeven! :)

En zo vergat ik bijna dat ik hier voor school ben, orientation week was omgevlogen en afgelopen maandag moest ik voor het eerst naar school. Ik heb de volgende vakken uitgekozen:
- biomedical aspects of health and prescription of physical activity
- lifestyle and nutrition
- sport pedagogy
- outdoor and lifestyle sports
- special kinesiotherapy

Mijn rooster is best wel chill, maandag van 9 tot 12, dinsdag 10.30 tot 12 , woensdag 8 tot 9 en 16.00 tot 17.30, donderdag 9 tot 10.30 en vrijdag 9 tot 12. En wij hebben het geluk dat de uni hier naast de campus zit dus wij kunnen in de tussentijd gewoon lekker terug ons bed in duiken! Voor de rest genoeg tijd voor trips, leuke dingen en feestjes. Iedere dinsdag is er National Presentation, ieder land moet dus een presentatie houden en op woensdag een feestje geven in Belmondo. Afgelopen 2 dagen was het Tsjechië dat het startschot gaf en wij, Hollanders, moeten op 14 en 15 april. We hebben dus nog even de tijd. Voor de rest plannen ze trips naar Praag, Budapest en Krakau, ga waarschijnlijk sowieso Budapest doen maar moet nog even kijken! Morgen ga ik proberen om in Prostejov te geraken om weer na 2 weken zonder korfbal te korfballen en wat heb ik daar ongelooooooofelijk veel zin! Vanavond duik ik vroeg onder de wol, maar pas na wie is de mol natuurlijk, want het Tsjechische feestje hakt er best in als je om 4 uur de taxi terug neemt en de volgende ochtend weer braaf om 9 uur in de schoolbanken zit: #studentlife #itscalledyolomouc

Heeeeeeeel veeel lieve groetjes en knuffels vanuit het mooie (y)olomouc,
Annemarijne!

ps. als je een kaart wilt sturen, vind ik leuuuuk dit is het adres:

VSK Neředín
Hall of Residence 508E
U letiště 12
771-11
Olomouc

  • 19 Februari 2015 - 18:15

    Talitha :

    Haha superleuk verslag Ann! Maar waar is je Hollandse kookmaal? En je eerste zelfgedraaide was?!! Haha. Heel veel plezier! En succes bij de korfbal! :-) xx

  • 19 Februari 2015 - 18:56

    Leunie Clement:

    Hoi Annemarijne,
    Wat leuk om te lezen, al heel veel ondernomen, super
    Groetjes, Leunie

  • 19 Februari 2015 - 19:33

    Jolien:

    Goed dat je het zo leuk hebt.....beetje té leuk.....Nee hoor! Super dat je het zo leuk hebt. Bere trots op je. Geniet er van ( en denk ook nog een beetje aan school)
    Big hubs van thuis!! Liefs mama

  • 19 Februari 2015 - 20:55

    Tineke De Bue:

    Hoi annemarijne,

    Wat leuk om te lezen. Wat heb je al veel beleefd. Super! Vertel nog eens hoe praag is ga er in april naar toe! Veel plezier en groetjes uit Goes

  • 20 Februari 2015 - 01:20

    Anouk Kooman:

    Super leuk om te lezen hoe je het daar hebt!
    En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt :)
    Wat een leven, alleen maar feestjes, korfbal en af en toe nog school haha

    Heel veel plezier!
    Liefs,
    Anouk

  • 20 Februari 2015 - 12:20

    Els Bosselaar:

    Hoi Annemarijne,
    wat leuk om je belevenissen te lezen en zien dat het goed gaat, vooral met wassen en koken,
    succes verder, Simon en Els

  • 20 Februari 2015 - 15:37

    Tante Ella:

    Wat een leuk verslag. Een kaartje is onderweg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Olomouc

Studeren in Tsjechie

4 maanden studeren in Olomouc

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2015

Laatste daagjes..

28 Maart 2015

al op de helft

19 Februari 2015

Yolomouc

08 Februari 2015

daar zit ik dan..
Annemarijne

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 3765

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 18 Mei 2015

Studeren in Tsjechie

Landen bezocht: